יום ראשון, 9 בינואר 2022

בתי ספר יהודיים בברלין

 המידע על בתי ספר יהודיים בברלין מתעדכן תדירות והחלטתי לפרסם טור על נושא החינוך היהודי בברלין גם עם סיבה מיוחדת למסיבה - מכיוון שהשבוע מתקיים גם יום פתוח (וירטואלי, כנראה, לאור המצב), של בית הספר התיכון היהודי "מוזס מנדלסון" (על שני מסלוליו, ועל כך בהמשך). 


גני ילדים יהודיים בברלין

בברלין ישנן מספר אפשרויות לשלב תכנים יהודיים בזמן גן הילדים: 
  • חב"ד מפעילים שני גני ילדים יהודיים בברלין, האחד בווילמרסדורף, השני בשרלוטנבורג . בשני הגנים יש לצד גננות דוברות גרמנית, גם גננות דוברות עברית ויש פעילות דו-לשונית (גרמנית / עברית) ואף עם היצע של אנגלית לגיל הרך. מדיווחים של מספר הורים עולה, שחב"ד מגלים גמישות עצומה במציאת מקום פנוי בקיטות שלהם. 
  • קרן לאודר מפעילה גן ילדים ברובע מיטה. מדובר בגן שמסונף לישיבה הליטאית וכמו חב"ד, גם הוא בעל אוריינטציה דתית-אורתודוקסית. ישנן גננות דוברות עברית, אך הקיטה באופן פורמלי מתנהלת בגרמנית. 
  • התנועה המסורתית (יהדות קונסרבטיבית) מפעילה גן ילדים ברובע וילמרסדורף - שמפעיל גם חינוך רב-לשוני בשיטת ההטמעה - גרמנית/אנגלית או גרמנית/עברית . 
  • העמותה MITRA מפעילה את הקיטה Goldenes Schlüsselchen בשונברג, שהיא קיטה דו-לשונית (רוסית/גרמנית) עם דגש יהודי 
לצייר, גם לחגים היהודיים


בתי ספר יסודיים יהודיים בברלין

בברלין ישנם כיום ארבעה בתי ספר יסודיים יהודיים : 
  • בית הספר של חב"ד ממוקם כרגע בשרלוטנבורג, אמור לעבור מתישהו בעתיד הקרוב (שנה"ל הבאה?) לווילמרסדורף. ביה"ס שם דגש רב על תכניות קידום אישי בהתאמה לכל תלמיד לפי יכולותיו. תכנית הלימודים של ביה"ס כוללת שיעורי עברית ואנגלית מכיתה א'; וכמובן חינוך יהודי ברוח חב"ד. ביה"ס ממשיך מכיתת "טרום א'" ועד כיתה י"ב, יותר על כך בחלק על חינוך על-יסודי יהודי בברלין. 
  • קרן לאודר גם היא מציעה בי"ס יסודי יהודי, בברלין פרנצלאוור-ברג. גם ביה"ס הזה הוא באוריינטציה אורתודוקסית (דתית) וממשיך עד כיתה י"ב . כמו בחב"ד, גם בביה"ס הזה, יש צורך במדי בי"ס, כולל חצאית לבנות וכיפה/ציצית לבנים. 
  • בית הספר היסודי המסורתי הוא הטרי ביותר מבתי הספר היסודיים היהודיים בברלין. הוא בי"ס עם אוריינטציה רפורמיסטית יותר מן האחרים (מה שכולל, בין היתר, כיתות מעורבות גיל), וחינוך דו-לשוני. ביה"ס ממוקם כרגע בשרלוטנבורג, לא רחוק מאדנאוור פלאץ 
  •  בנוסף לבתי ספר אלה, ישנם מספר בתי ספר ממלכתיים (לא פרטיים, לא יהודיים) שמציעים שיעורי יהדות במסגרת מגמת "דת". 
הן מסיפור אחר


בתי ספר תיכוניים יהודיים בברלין

  • בית הספר התיכון של חב"ד הוא במתכונת גימנסיה מכיתה ז' (לפירוט על ההבדלים בין גימנסיה לתיכון מקיף בגרמניה). המשמעות היא סיום הלימודים בד"כ אחרי 12 שנים, בד"כ עם תעודת ABITUR  (ה"בגרות" הגרמנית). בית הספר מתגאה בהישגים גבוהים מאוד בציוני הבגרות (ביה"ס ממוקם כמעט דרך קבע באחד המקומות הראשונים בטבלת ממוצע ציוני הבגרות של ברלין) ובכיתות קטנות מאוד יחסית, עם יחס אישי. לצד ההישגיות, יצוין שבשנים האחרונות החל ביה"ס בניסוי לשילוב תלמידי תיכון עם צרכים מיוחדים. ביה"ס הוא כמובן ברוח חב"ד, בין היתר קיימת הפרדה בכיתות בין בנים לבנות, תפילות ושיעורי עברית כחלק ממקצועות החובה. 
    • בית הספר התיכון של לאודר נמצא בפרנצלאוור ברג מציע "בגרות (ישראלית) לעולים חדשים" כתעודת סיום (אינו מציע אביטור). גם הוא בי"ס דתי ברוח אורתודוקסית וכולל מדים, תפילות וכדומה. 
      • הגימנסיה היהודית : בי"ס תיכון במתכונת גימנסיה, מכיתה ה' או ז', ועד סיום עם "אביטור" תוך 12 שנות לימוד. 
      • מתכונת נוספת, שהחלה רק לפני שנתיים, היא JOS - בי"ס תיכון במתכונת ISS, כלומר כניסה בכיתה ז' וסיום אפשרי עם אביטור תוך 13 שנות לימוד. 
      • ההבדלים, מעבר לשנה נוספת בדרך לאביטור (בשל פחות עומס לימודים / קצב קצת יותר איטי), הוא בדגש השפתי החזק של הגימנסיה היהודית (עברית כשפה זרה מכיתה ה' עד לפחות סוף י', ושפה זרה נוספת - רוסית או צרפתית - בכיתה ז' עד לפחות סוף י'). בנוסף, במידה והסנאט מבטל את בחינת ה-MSA לתלמידים בגימנסיה, היא צורך של תלמידי ה-ISS לעבור בסוף כיתה י' בחינה נוספת בדרך לבגרות. לתלמידי ה-ISS עומדת הבחירה בין שלוש השפות כמקצוע בחירה, אך אינם מחויבים להתמודד עם שתי שפות זרות בנוסף לגרמנית ואנגלית. ה-ISS גם אמור להיות יותר פתוח לתלמידים עם צרכים מיוחדים ולהיות עם כיתות קטנות יותר (יש רק לקוות שאכן זה המצב) . 
      • לפי הצהרות ביה"ס, יהיה ניתן לעבור בין שני בתי הספר / שני המסלולים המסלולים במידת הצורך וכמובן בהתאם להישגים 
    יהדות במובן הרחב של המילה: פעילות במוזס מנדלסון 



    חינוך יהודי לתלמידים שאינם דוברים גרמנית

    כל בתי הספר שצוינו, ובמיוחד ברמת בית הספר התיכון, מיועדים לתלמידים שמסוגלים להבין גרמנית. במידה ונער/ה אינם דוברי גרמנית, מומלץ לבדוק אפשרות להכניס אותם לאחד מבתי הספר רק לאחר לימודי גרמנית אינטנסיביים. קחו בחשבון - בסופו של דבר, גם אם בחב"ד או לאודר ייטו לקבל גם תלמיד/ה ללא שליטה מלאה בגרמנית - זה יקשה עליהם את ההשתלבות בבית הספר ובהצלחה בלימודים. 




    חינוך יהודי לא-פורמלי בברלין

    מעבר לכל המסגרות שציינתי פה, קיימות מסגרות חינוך יהודי לא-פורמלי בברלין, המספקות לימודי עברית או חגיגת החגים גם לילדים שמבקרים בבתי ספר ציבוריים / ממלכתיים בברלין. בין היתר ניתן לעשות זאת במסגרת 
    • קומזיץ - בי"ס יום ראשון ישראלי שבו יש לימוד עברית לפי רמות הגיל המקבילות בישראל (כלומר - מילד בן 8 מצפים להיות מסוגל לקרוא, לכתוב ולדבר עברית ברמה פחות או יותר של בני גילו בישראל) . מתאים במיוחד למי שהילדים שלהם אכן קוראים /כותבים ברמה המצופה מבני גילם . כרגע מיועדים בעיקר לגילאי הגן והיסודי 
    • צוזאמן - צוזאמן מציעים החל מן השנה הנוכחית גם חוגי עברית קבועים לפי קבוצות רב-גילאיות ורמות שונות. כמו "קומזיץ", כרגע מיועדים בעיקר לגילאי הגן והיסודי. בנוסף, צוזאמן מציעים פעילויות לחגים השונים, חוגים ועוד. 
    • השומר הצעיר קן ברלין - מציעים פעילות במתכונת תנועת נוער, לא בעברית (אם כי כמובן חלק ניכר מן המשתתפים דוברי עברית כשפה ראשונה, שנייה או שלישית). בין ערכים וחגיגות חגים יש גם פעילויות שונות שקשורות למורשת יהודית בהקשר החילוני והתרבותי. מיועד לילדים ונוער בין הגילאים 7-8 ו-16 (עם אפשרות כמובן להדריך בגילאים מבוגרים). כרגע מתקיים קמפיין המונים לסייע להם להפוך לתנועת הנוער היהודית הראשונה שתהייה חלק ממועצת תנועות הנוער של מדינת ברלין - עזרו להם! 
    חנוכה בשומר הצעיר

    עוד דברים שיכולים לעניין אתכם

    • אם אתם קודם כל רוצים להבין מה האפשרויות שלכם כהורים לנער/ה לפני תיכון ולמה זה לא אסון אם לא תצליחו להגיע לגימנסיה - קראו פה על חינוך על יסודי בברלין 

    3 תגובות:

    1. יש גם את בית הספר המסורתי בשרלוטנבורג...

      השבמחק
      תשובות
      1. נמצא בנקודה הרביעית ברשימת היסודיים, שים לב (-:

        מחק