יום שני, 30 בספטמבר 2013

חינוך יסודי פרטי בברלין

ברשומה קודמת פירטתי סוגיות כלליות שעוסקות בבתי ספר יסודיים. בברלין קיימים בתי ספר יסודיים פרטיים וציבוריים והרשומה הבאה מוקדשת לחינוך הפרטי.

לפי כתבה שפורסמה לא מזמן בעיתון, כל תלמיד ברלינאי עשירי רשום בבית ספר פרטי. מרבית התלמידים האלה הם תלמידי תיכון או בתי ספר פרטיים להכשרה מקצועית, אבל כמות בתי הספר היסודיים הפרטיים עולה בהתמדה. 

קיימות סיבות שונות לעלייה הזו בכמות התלמידים בחינוך הפרטי. סיבה אחת היא ההישגים ה(יחסית) נמוכים של מערכת החינוך הגרמנית במבחני ה-PISA (ההישגים עדיין גבוהים יותר מאלה של ישראל, למשל, אבל הגרמנים אוהבים לקטר). 

סיבה אחרת היא המבנה של מערכת החינוך, בכל הנוגע להפנייה לבתי ספר תיכוניים: עד לא מזמן, מרבית התלמידים הופנו למסלולי בית ספר תיכון שלא הניבו תעודת גמר שמאפשרת לימודים מתקדמים (כלומר, ללא Abitur). גורלו של ילד - הקביעה אם הוא יכול לעשות "בגרות" או לא - נקבעה בעבר בברלין, ועדיין נקבעת בחלק מן המדינות - כבר בכיתה ד'. תלמידים רבים בעלי פוטנציאל הופנו לבתי ספר שמניבים חינוך מקצועי עם או בלי תעודת "בגרות מקצועית". ברלין עברה בשנים האחרונות רפורמה בבתי הספר התיכוניים, ולמעשה עד כיתה י' קיימת אפשרות להגיע למסלול שמניב Abitur, אבל החשש כי הילד יופלה, או לא יתקדם, מובילה לבתי ספר פרטיים. 

רבים שמתגוררים בשכונות שבהן רמת מערכת החינוך נחשבת לנמוכה, או שמערכת החינוך בעלת אחוז גבוה מאוד של מהגרים שאינם דוברים גרמנית, רושמים את ילדיהם לבתי ספר פרטיים.

מעבר לכך, קיימות הסיבות ה"רגילות" לבתי ספר פרטיים: חינוך לפי פילוסופיה מסוימת (וולדורף/אנתרופוסופיה; מונתסורי; חינוך פתוח); חינוך דתי (לגבי בתי ספר יהודיים בברלין, אפרט בהמשך) או חינוך אליטיסטי במיוחד. 

יצוין, כי בחלק מן המקרים למערכת החינוך הפרטית יצא שם של כזו שמחנכת ילדים מפונקים, בעלי דפוסי התנהגות רעים ו/או ציונים רעים שאינם מאפשרים לימודים בבית ספר "רגיל".

המורים בבתי ספר פרטיים לא מרוויחים את אותו שכר שמרוויחים מורים בבתי ספר ממלכתיים (וזה בולט במיוחד לאור ההפגנה של מורי ותלמידי בית הספר התיכון היהודי).

בחלק מבתי הספר הפרטיים חלה תחלופה רבה של מורים וחוסר יציבות כללית של המערכת. כבר פורסמו סיפורים על בתי ספר פרטיים שבהם מחזור שלם של תלמידים נכשל בבחינת ה"אביטור"; יש שמועות בברלין על כאלה שבהם ילדים לא יודעים לקרוא כמו שצריך גם בכיתה ג' או ד' (ואינם ילדי חינוך מיוחד או כחלק מפילוסופיית "חינוך פתוח" כלשהי) או על כאלה שפשטו רגל באמצע שנת הלימודים. 

מקור : ויקיפדיה


כמה זה עולה

המתעניינים בחינוך פרטי אולי יופתעו, אבל בבתי ספר רבים, הגם שהחינוך הפרטי אינו בחינם, הוא אינו יקר במיוחד ומתומחר באופן פרוגרסיבי. קיים אפילו סיכוי שחלק מבתי הספר זולים יותר מן החינוך חינם הישראלי, שמגלגל תשלומי הורים רבים.

קיימים כמובן גם בתי ספר מאוד אקסלוסיביים, עם שכר לימוד של אלפי אירו בחודש.

**
בפעם הקודמת: חינוך יסודי בברלין - ההקדמה
ובפעם הבאה: פירוט בתי ספר פרטיים רלוונטיים... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה