יום שישי, 15 בנובמבר 2013

בתי ספר יסודיים פרטיים בברלין : מבחר

הרשימה הבאה היא רשימה חלקית, של בתי ספר פרטיים שאולי יתאימו לכם. יכול להיות שחינוך יסודי פרטי הוא לא מה שיתאים לילד שלכם. לפני שאתם מחליטים על חינוך פרטי, אולי כדאי לכם גם לבדוק את מערכת החינוך הממלכתית בברלין ולא לפסול אותה על הסף. הרשימה הזו היא המשך לשתי רשימות קודמות שעסקו בחינוך יסודי בברלין: 

- בתי ספר יסודיים בברלין: הקדמה שכוללת מידע על המנהלות להרשמה לבית ספר (שצריך לקיים גם במידה ואתם מעוניינים בבית ספר פרטי), על סוגי בתי הספר ועל מה שעושים עם ילדים שאינם דוברי גרמנית כשפת אם (או לא בכלל); 

- בתי ספר יסודיים פרטיים בברלין: מידע כללי, בעד ונגד חינוך פרטי בגרמניה

**

בתי ספר יהודיים 

היתרון בבית ספר יהודי, למי שמחפש חינוך דתי או לפחות עברית כשפה זרה, ברור. למעט שני בתי ספר ציבוריים, בבתי הספר הממלכתיים לא מציעים יהדות כחלק מהיצע "שיעורי הדת" (על תכנים מיוחדים במערכת הלימודים הממלכתית, ברשומה הבאה). עברית כשפה זרה, ככל הידוע לי, כלל לא מלמדים בבתי ספר ממלכתיים.

עם זאת, אל תצפו לבי"ס דו-לשוני בסגנון בתי הספר הבינלאומי או בשיטת ההטמעה (שבה מלמדים גם מקצועות "אחרים" בשפה הזרה), גם בבתי הספר היהודיים, עברית נותרת שפה זרה - כשלעיתים היא נלמדת גם במסגרת לימודי הקודש.

בנוסף, "חסרון" נוסף להורים ששניהם עובדים עשוי להיות שעות הפעילות של בתי הספר היהודיים: הם שובתים מפעילות לא רק במהלך חופשות בית הספר הממלכתיות של מדינת ברלין (כולל חג המולד וכו') אלא גם כמובן במהלך החגים היהודיים. ובמהלך החגים היהודיים - דווקא אלה שבהם יכול להיות שתצטרכו בשבילם לנצל ימי חופש מן העבודה - אין גם Hort (קייטנה לחופשים/צהרון).

שלושת בתי הספר היסודיים היהודיים בברלין גובים שכר לימוד באופן פרוגרסיבי ותלוי בהכנסות ההורים. 

ממוקם בשרלוטנבורג, צפונית ליער גרונוואלד, בשכונה שנקראת Eichkamp 
מנהל מערכת הסעות מרחבי העיר (בתשלום נוסף) לתלמידים שמתגוררים רחוק מבית הספר
בית הספר מקבל כל ילד, ללא קשר למידת הדתיות של הוריו; אבל ילדים שמשפחתם חברה בקהילה היהודית מקבלים עדיפות. 
כתובת: Waldschulallee 73-75  14055 Berlin 

בית הספר היסודי "אור אבנר", יסודי ותלמוד תורה - Jüdische Traditionsschule Or Avner
ממוקם בשרלוטנבורג, באזור Westend (כמעט בשפנדאו)
בית ספר שמנוהל ע"י חב"ד, עם תכנים בהתאם
כתובת: Spandauer Damm 220 14052 Berlin

בית הספר היסודי "בית ציון" - Lauder Beth-Zion Grundschule
ממוקם בפרנצלאוור ברג (היסודי היהודי היחיד שממוקם במזרח או מרכז העיר), מנהל רשת הסעות לתלמידים שמתגוררים רחוק
מנוהל ע"י קרן לאודר, וקשור לישיבת "ישורון" ב-Brunnenstr (ישיבה "ליטאית")
כתובת: Rykestraße 53 10405 Berlin


תלמידות ותלמידים ב"בית ציון" (קרדיט: מורגנפוסט)


**

בתי ספר בינלאומיים

קיימים בתי ספר רבים בברלין שמכתירים את עצמם כבתי ספר בינלאומיים, חלקם כלל אינם בתי ספר פרטיים, אלא בתי ספר ממלכתיים (בחינם! ולכן, בבתי ספר כמו JFK ונלסון מנדלה בכלל אדון בחלק הבא של הסדרה בנושא בתי הספר היסודיים בברלין). גם המבחר שברשימה הבאה בעיקר מכסה בתי ספר שאני מכירה לפחות משפחה ישראלית אחת ששולחת את ילדיה אליהם, והוא בהחלט לא מכסה את כל בתי הספר היסודיים הפרטיים בברלין.

השפה השניה (או הראשונה) בכל בתי הספר הבינלאומיים שברשימה היא אנגלית, ומצופה מן הילד שלכם לשלוט באנגלית ברמה טובה (או ממכם, לשלם הרבה כסף על שיעורי עזר באנגלית על מנת שיגיע לרמת הכיתה).

היתרון (מעבר לחינוך דו-לשוני באנגלית ובגרמנית; או חינוך באנגלית בלבד, למי שהגרמנית כלל אינה חשובה לו) הוא אווירה בינלאומית שבה חוגגים לצד חג המולד גם את חנוכה; את פסח לצד פסחא; ושבה להורים אמור להיות דיאלוג טוב יותר עם ההנהלה, למשל לקידום "חוג" או שיעור עברית, אם ישנם מספיק תלמידים מעוניינים. הכל כמובן תלוי תשלומים ושכר הלימוד בחלק מבתי הספר מגיע לאלפי אירו בחודש.

בית הספר הדו-לשוני של ברלין - Berlin Bilingual School 
בית ספר דו-לשוני,  ממוקם במפגש השכונות מיטה, פרנצלאוור ברג ופרידריכסהיין, ליד ה-Volkspark .
שכר לימוד: תלוי הכנסה, החל מ-175 אירו לחודש  (במקרה של מעוטי הכנסה שלא נוטלים חלק ב-Hort), פרטים נוספים פה
הערה: בניגוד לבתי הספר האחרים ברשימה, שיקבלו גם ילדים שאינם דוברים גרמנית ואנגלית ברמה טובה (במידה ואתם תשלמו סכומים נכבדים ל"שיעורי עזר"), בית הספר עורך בחינות קבלה לבדיקת רמת שתי השפות ואם הן (שתיהן) לא ברמה מספקת, הילד לא יתקבל (בדומה לבתי הספר הממלכתיים הדו-לשוניים, שברשימה הבאה).

בית הספר הבינלאומי של ברלין - Berlin International School (B.I.S.)
בית ספר דו-לשוני ממוקם בשטגליץ, שייך לרשת פרטית שנקראת Kant שמריצה גם בתי ספר לשפות וגם בי"ס יסודי פרטי לא בינלאומי. בית הספר ממשיך עד לסוף התיכון.
שכר לימוד: מעל 10.000 אירו בשנה, לא כולל טיולי בי"ס, פעילויות אחה"צ וכו' (ר' טבלה)

מטרופוליטן 
בית ספר ברובע מיטה שבו הגרמנית נלמדת בעיקר כשפה זרה, השיעורים מתנהלים באנגלית. בית הספר ממשיך עד לסוף התיכון.
שכר לימוד: תלוי הכנסה, מתחיל מ-133 אירו לחודש (במקרה של מעוטי הכנסה שלא נוטלים חלק ב-Hort), פרטים נוספים פה (PDF)

קוסמופוליטן
בית ספר ברובע מיטה, באנגלית. בית הספר ממשיך עד סוף התיכון
שכר לימוד: תלוי הכנסה, מתחיל מ-260 אירו לחודש (במקרה של מעוטי הכנסה שלא נוטלים חלק ב-Hort), פרטים נוספים פה (PDF, שימו לב שהפירוט כולל הרבה "סכומים נוספים" - בהתחלה מפורט רק 100 אירו לחודש, לאחר מכן מסתבר שיש לשלם גם על ה-PYP ועל האוכל, וכו')

BBIS (ביה"ס הבינלאומי ברלין-ברנדנבורג)
ממוקם בטלטו (דרומית לצלנדורף), מלמד באנגלית. בית הספר ממשיך עד סוף התיכון ושכר הלימוד עולה בכל שנה - מ-13 אלף אירו בשנה הראשונה (לא כולל הסעות, וכו') ל-15 אלף בסוף היסודי. בית הספר מציע גם מגורים בתנאי פנימייה

בית הספר הבריטי
ממוקם בשרלוטנבורג/ווסטאנד. מלמד לפי תכנית הלימודים האנגלית ובשפה האנגלית. גרמנית נלמדת כשפה זרה. הילדים צריכים ללבוש מדי בי"ס (כנהוג בממלכה הקטנה). שכר לימוד של כ-12 אלף אירו בשנה (קובץ PDF)




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה