יום שלישי, 25 באוקטובר 2016

תנועת נוער בברלין: השומר הצעיר

ילדים מעל גיל שבע ותיכוניסטים שמחפשים פעילות חברתית יכולים - כמו בארץ - להצטרף לתנועת נוער. לפני כמה שבועות כתבתי על "קומזיץ" שבמסגרתם ניתן להצטרף גם ל"צופים העבריים" בסניף ברלין ולאור שאלות ופניות שקיבלתי, אני מרחיבה את היריעה ומוסיפה תנועת נוער נוספת לסקירה : השומר הצעיר


למי שצריך אמל"ק: אני ממליצה

הפעילות של השומר הצעיר דינמית ומגבשת, שמחה, ותלת-לשונית (עברית/גרמנית/אנגלית), כך שגם ילדים שאינם ממש בטוחים בעברית (או להיפך: גם ילדים שאינם בטוחים בגרמנית שלהם כי רק עכשיו הגיעו) יהנו מן הפעילות. מעבר לפוטנציאל של הכרת ילדים עם אותה אוריינטציה מרחבי העיר, השומר הצעיר מציע מסגרת לא-דתית לפעילויות שקשורות לחגים, מחנות קיץ, ועוד. 

שמו"צ בגרמניה?! - לא עניין חדש!

השומר הצעיר היא תנועת הנוער היהודית ציונית הראשונה בהיסטוריה. למעשה התנועה קמה לא מאוד רחוק מברלין, ב- 1913 בגליציה מתוך איחוד של שתי תנועות- "השומר"- תנועה שעסקה בחינוך דרך צופיות וספורט ו"צעירי ציון"- תנועת שהוקמה על ידי סטודנטים ועסקה בלמידה של המקורות והתרבות היהודית.  

במהלך מלחה"ע הראשונה התפשטה ברחבי פולין ואירופה ולאחר מכן גם בדרום וצפון אמריקה ואוסטרליה. מאז התנועה עברה תהפוכות רבות ברמה הפיזית והפוליטית. הקן בברלין נסגר עם מלחמת העולם השנייה וקם לתחייה בשנת 2012.


בטאון השומר הצעיר קן ברלין, 1937, מתוך אתר בית המכירות הפומביות "קדם"




הפעילות השוטפת ואירועי שיא

קן השומר הצעיר מקיים ימי פעילות כל שבועיים בימי ראשון בשעות אחרה"צ.

הפעילות מתקיימת בווילמרסדורף, ובימים אלו נבדקות אופציות למעבר למקום חדש בעתיד.

ישנן שתי קבוצות: הקבוצה הצעירה (גילאי 7-11) והקבוצה הבוגרת (גילאי 12-18).

הפעילות מועברת על ידי הפעילה המקומית של התנועה, דקלה לוינגר וע"י בוגרות ובוגרי הקן.

במהלך שנת הפעילות מתקיימים גם שיתופי פעולה עם גופים אחרים כגון תנועות נוער נוספות ופעילויות התנדבותיות. מעבר לכך הקן מקיים אירועים בחגים ויוצא לטיולים וסמינרים של התנועה העולמית. כך למשל שנה שעברה השתתף הקן במחנה החורף של קן וינה ובסמינר ההדרכה שנערך בפריז. בשנת הפעילות הקרובה יתקיימו מפעלי הקיץ של הקן בישראל.
חנוכה בקן




תכנים

כל פעולה מורכבת ממספר מתודות (משחקים_פעילויות) ודיון, ומאחוריה עולם הערכים שלנו.
הערכים המובילים בקן ברלין הינם חשיבה ביקורתית, סוציאליזם ומתן כלים למיומנויות חברתיות.
אנו עוסקות*ים גם בנושאים הקשורים לישראל, ציונות ויהדות- אך בעוד שתנועות נוער רבות נוטות לעשות אידיאליזציה לכל הנוגע לכך, חשוב לנו להתמקד בתוכן ולפתוח נושאים אלו לדיונים, לניתוח והבנה של נקודות מבט שונות ופיתוח דעה באופן עצמאי. 

דוגמאות לנושאים נוספים בהם עוסקות הפעולות שלנו הן מגדר וחברה, אחריות אישית וחברתית, פלורליזם וכו', תוך התאמה לגיל ואופי הקבוצה.






ענייני שפה

בעוד שברוב הקנים בתנועה העולמית הפעילות מתקיימת בשפת המקום, הפעולות בקן ברלין עוברות בשפה המתאימה לקבוצה מתוך התחשבות בכל חברות וחברי הקבוצה. כך למשל בשנה שעברה הפעולות של הקבוצה הצעירה עברו לעתים בעברית ולעתים בגרמנית בהתאם למי שהגיע*ה, והקבוצה הבוגרת עברה פעולות באנגלית מתוך התחשבות באלה שרמת הגרמנית שלהן*ם הייתה התחלתית.

כמו כן הצענו בשנים שעברו פעילויות לחיזוק העברית בנוסף לפעולות השוטפות. במידה ויהיה ביקוש לכך גם השנה נמשיך לקיים שעת עברית.

מעבר לפעולות יהיו במקום גם פינת משחקים לגילאים צעירים יותר ופינת עברית.



וגם סתם נהנים! 



השורה התחתונה: פרטי קשר

השומר הצעיר, קן ברלין 

לפרטים נוספים, דיקלה רכזת הקן dikla@hashomer.de 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה