יום שלישי, 3 בפברואר 2015

פאשינג (אני לא מקללת!)

פברואר הוא המשונה שבחודשים.

קצר כזה, כמו הילדון שמבין החודשים.  

ולא רק שהוא קצר, הוא גם אוהב להתחפש - לפעמים יש לו 28 יום, ולפעמים פתאום הוא מצמיח לו עוד יום (אגב, שמתם לב שגם אדר, המקבילה היהודית, עושה בדיוק את אותם תרגילים, ואפילו מגדיל מוסיף לעצמו תאום בשם אדר ב'?). אין הרי אנשים בעלי תאריך יומולדת יותר אקזוטי, מאשר אלה שנולדו ב-29 בפברואר, ויכולים לחגוג "באמת" פעם בארבע שנים.  

לא פלא, שבפברואר מתחפשים וחוגגים. אצל הנוצרים זה קבוע: עונת הקרנבל יוצאת בפברואר, בשל חישובים של מספר השבועות שלפני חג הפסחא. אצלנו כידוע יכול להיות שפורים יצא בפברואר או במרץ, אבל מה שבטוח - ירד גשם על התחפושת. 

אז כדי שלא יתפסו אתכם בלי תחפושת בגן או בבית הספר, קצת מידע על ה-Fasching (הקרנבל הגרמני) ואיפה תוכלו לחגוג אותו. 

קרנבל בקלן (מקור: ויקיפדיה) 


אז מה זה פאשינג? 

בניגוד לפורים, שנודד לו בין פברואר למרץ, הפאשינג תמיד מתקיים בפברואר. לפאשינג שורשים פאגאניים כמובן: חג שבו נערכות חגיגות ל"גירוש" החורף. הנצרות תפסה טרמפ (כהרגלה) על המסורות הפגאניות והפכה אותן לחלק ממסורת נוצרית: החל מן הקרנבל מפסיקים לאכול בשר עד לחג הפסחא, לזכר ייסוריו ומותו של ישו. המונח קרנבל נובע למעשה מן המנהג הזה - carne val - הפסקת אכילת הבשר. עד היום קתולים מפסיקים בתקופה הזו עיסוקים שמענגים אותם: בשר, שוקולד, עישון, סקס וכו'.

ההשתטות האחרונה הזו שלפני תקופת האבל על מותו של ישו שימשה גם למטרה פוליטית: תהלוכות הקרנבל בגרמניה פיתחו אופי פוליטי שבו ליום אחד מותר ללגלג על הרשויות ובעלי הכוח. מין שסתום לשחרור לחצים פוליטיים בצורה מבוקרת. דוגמה לשימוש בפאשינג ככלי לשליטה פוליטית הוא ה-Weiberfastnacht שביום חמישי של תחילת הקרנבל: ללילה אחד נשים משתלטות באופן סימבולי על בתי העירייה. אחרי הכל - נשים במוקדי כוח פוליטיים? זה יכול להיות רק חלק מבדיחה או השתטות, נכון? 

צוחקים על הפוליטיקה, פוטין בקרנבל של דיסלדורף, 2014 (מקור: ויקיפדיה)

איפה לראות מצעדי קרנבל?

אחת ממסורות החג החשובות היא לא רק התחפשות ושתייה לשוכרה (אלא מה, זה חג גרמני), אלא גם מצעדים דמויי עדלאידע (ויש שיגידו שהעדלאידע, שהומצאה על ידי עולים מאירופה, היא "דמויית תהלוכות קרנבל" ולא להיפך...). 

בברלין מתקיים השנה (2017) קרנבל קטן - מצעד בקו-דאם שיצא ביום ראשון, 19 בפברואר, בשעה 11:11 מ-Olivaer Platz וממשיך עד לברייטשיידפלאץ. 

תהלוכות הקרנבל המשמעותיות ביותר הן באזורי חבל הריין שהם קתולים בצורה מסורתית. מצעדי הקרנבל הגדולים מתקיימים בקלן, במיינץ, בדיסלדורף וכו'. ברלין רחוקה מכל זה - גם גיאוגרפית וגם תרבותית. ברלין ממוקמת בליבו של אזור שהיה פרוטסנטנטי מיליטנטי בתקופות שדברים כאלה היו חשובים (כלומר, במאה ה-16)  ומסורת הקרנבל פשוט לא תפסה בה תאוצה. יש קרנבל גדול בברלין - אבל הוא מתקיים בסוף השבוע של חג הפנטקוסט (Pfingsten) ביוני - "קרנבל תרבויות העולם", שגם מאוד מתאים לרוח הרב-תרבותית של ברלין. 


ובחזרה ל"פאשינג" (ולמסיבות תחפושות בפברואר בכלל)

בכל זאת, חג מעמק הריין או מהררי השווארצוואלד - אנחנו רוצים לחגוג, נכון? 

בברלין מתקיימות מספר מסיבות ואירועים פומביים לקראת הפאשינג, שתוכלו לראות במידע ה"רגיל" שלי לסופי השבוע .

חוץ מזה, סביר שבגן הילד או בבית הספר היסודי של הילדים שלכם יערכו אירועים לרגל הפאשינג, כך שחשוב לא להיות ההורה הפעור היחיד, שלא מבין על מה ולמה ומביא את הילד שלו לא מחופש (ולא מבחירה: יצוין שיש ילדים שלא אוהבים או אפילו מפחדים מתחפושות, בעיקר קטנטנים - חשוב לא להכריח להתחפש, וכל גננת ששווה חצי סנט גם לא תכריח אף אחד להתחפש למסיבה בגן). 

מענין לציין, שהגרמנים במקרים רבים מסתפקים בתחפושת מסורתית (ליצן, אבירים וכו'). זאת בהשוואה לפורים בישראל, שבו ה"קלאסיקות" חזקות בעיקר אצל חרדים; או להאלווין בארה"ב (שבו קיימת סקסואליזציה הולכת ומתגברת של תחפושות ילדות ונשים). עם זאת, מיותר להגיד שאין מגבלות מיוחדות בבתי הספר ובגנים על סוג התחפושת או על הפנטזיה של הילדים. 

אם אתם בכל זאת רוצים לחגוג במצעד פומבי וקצת יותר משמעותי מן התהלוכה הברלינאית, המקום הכי קרוב לברלין שמקיים תהלוכת פאשינג עליזה הוא העיר קוטבוס (Cottbus) שבדרום-מזרח ברנדנבורג. המצעד שלהם גם נחשב לגדול ביותר בגרמניה המזרחית (לשעבר) . השנה (2016) הוא יערך ב-26 בפברואר החל מ-13:11 (פרטים נוספים






איפה לרכוש תחפושות?

כרגיל, תחפושות זולות ניתן למצוא בחנויות "הכל באירו" כדוגמת Kik, Tedi וכו'. 

גם בחנויות גדולות כמו קארשטאט וגאלריה קאופהוף תוכלו למצוא מחלקות לתחפושות לרגל העונה ולמעשה יש כרגע אפילו מבצעים (למשל בגאלריה קאופהוף). ב-H&M מוכרים בדרך כלל (כל השנה) תחפושות שחביבות במיוחד על ילדים, כמו תחפושת נמר. 

איפור מיוחד לרגל החג ניתן למצוא בין היתר בכל חנות DM או רוסמן. 

חובבי יד שנייה יוכלו למצוא תחפושות גם בהרבה מאוד חנויות יד שנייה ברחבי העיר. בחנות היד השנייה Pusteblume בפרנצלאוור ברג מגדילים עשות ומשאילים תחפושות לפאשינג (או להאלווין, ואני משערת שאם תשאלו - גם לפורים). זאת אומרת, שאתם אפילו לא חייבים ממש לרכוש את התחפושת ויכולים להחזיר אותה לחנות, בהנחה שבכל מקרה בשנה הבאה הילד שלכם יהיה גדול מדי לתחפושת או ירצה אחת אחרת. 

יש גם כמה חנויות שמתמקדות (כל השנה) בתחפושות : 

http://www.deiters.de/berlin חנות ענקית ל"צרכי קרנבל", באלכסנדרפלאץ ליד הדקתלון 



http://maskworld.com/ (בהאקשר מרקט והתחפושות מקוריות בהתאם, אך גם מתומחרות בהתאם) 

http://zauberkoenig-berlin.de/  (בנויקלן, משמשת גם כחנות קסמים ושווה ביקור בכל מקרה) 

KreativAmpel - בפרידריכסהיין, ניתן לרכוש בה גם צרכי מסיבות (למשל בלוני הליום)  







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה