יום רביעי, 8 בספטמבר 2021

בחירות 2021 - מידע ש(אולי) רלוונטי לישראלים בגרמניה

 הבחירות מתקרבות ונושאים רבים עומדים על הפרק - איכות הסביבה, זכויות סוציאליות, מיסוי ועוד. 

**

הבחירה בבחירות הפדרליות היא בשני פתקים/קולות - פתק אחד הוא הצבעה למפלגה מסוימת, השנייה למועמד~ת של אזור הבחירה שלך. ניתן לבחור מפלגה שונה מן המועמד~ת האזורית, ומומלץ לבדוק במידת האפשר את העשייה והעמדות של המועמדות~ים השונים~ות בתחומים שחשובים לכם, לפני שאתם מצביעים "על עיוור" פשוט למועמד~ת של המפלגה החביבה עליכם. 

כמו בארץ, זהות הקנצלר~ית הבאים תיקבע לפי הרכב הקואליציה - מן הסתם, הצבעה בעד מפלגה מסוימת תשפיע על מאזן הכוחות בבונדסטג (ובכך גם על ההרכב האפשרי של הקואליציה), אבל אין בחירה ישירה למועמד~ת מסוימת לתפקיד. 

פתק הצבעה בן שני חלקים (אזורי ומפלגתי)

יודגש, שאין שום צורך "להירשם מראש" לבחור - אם אתם זכאים לבחור, אתם פשוט צריכים להתייצב ביום הבחירות בקלפי שלכם ולהצביע. אם אתם רוצים להצביע בדואר - אז יש צורך לתאם זאת מראש. 


**

כדי לסייע לכם להחליט במה לבחור, קיימות מספר אפליקציות, שמסייעות להחליט באמצעות תשובות "כן או לא" על נושאים שונים : 

  • המפורסמת שבהן היא ה- Wahl O Mat - אתם נשאלים שאלות, יכולים לבחור מספר נושאים שלהם אתם נותנים משקל כפול, והמערכת משקללת עבורכם את ההתאמה שלכם למצע של המפלגות השונות. האפליקציה נגישה בגרמנית בלבד. 
  • אפליקציה אחרת היא Vote Swiper - האפליקציה ממליצה גם היא על סמך סדרת שאלות (שניתן לסמן את חלקן כבעלות משקל כפול), אבל ייחודה הוא בכך שהיא מציעה סרטוני וידאו - גם באנגלית - שבהם מוסברות הסוגיות השונות. כך תוכלו ללמוד מה זה Ehegattensplittung , למה יש אנשים שרוצים להוציא את המונח "גזע" מחוק-היסוד הגרמני (ספוילר: זה לא בגלל שהם גזענים ורוצים לבטל את האיסור על אפלייה גזעית); ועוד. 
  • למעוניינות~ים לבחון את האג'נדה שלהם לפי שאלות שקשורות לשאלות מגדר, יש את Wahltraut, הרובוט~ית הפמיניסטית, ששואלת שאלות (אחרות מן המקומות האחרים) ולפי זאת מחליטה (בגרמנית) למי הקול שלכם הכי מתאים 
  • באופן דומה, ה-Sozial-O-Mat של ארגון הרווחה "דיאקוני" מנסה להציג צרכים בתחומי הסעד והרווחה (באופן משונה בלי בכלל התייחסות לנושאי שילוב בעלי מוגבלויות) , ונותן דוגמאות ל"מקרים" שלהם נוגע הנושא. יצוין שמקריאה של המקרים השונים, למרות שאני כנראה נוטה "לצד שלהם", המקרים מאוד מטים אתכם לבחור בעמדה מסוימת (העמדה של הארגון, כלומר עמדת פרו-רווחה מוצהרת), ולא מהווים הסברים "נייטרליים" על היתרונות והחסרונות של מודלים שונים בתחום
  • עמדות בנושא איכות הסביבה ניתן גם לבחון באופן פרטני ב-Klimawahlcheck 
  • גם DeinWal מציע ניתוח במבחר סוגיות עם הסברים בגרמנית על הרקע להן 
  • יתכן שחלק מן הפריקים של הפוליטיקה כבר מכירים את ה"מצפן הפוליטי" שמחלק באופן כללי את העולם בין "פרוגרסיבים" ו"שמרנים" מחד; ובעד כלכלה חופשית או כלכלה מפוקחת מאידך. ה"מצפן בחירות" הגרמני עושה בדיוק את זה, ומציג בפניכם איזו מפלגה הכי קרובה לדעות שהצגתם על הציר הזה 
  • ה-Democracy App שואל את השאלות לא על בסיס מצעי המפלגות, אלא גם על בסיס ביצועים בשטח . האפליקציה קצת מסובכת והשאלות קצת יותר מדי פרטניות, אני לא ממש התחברתי, אבל אולי אתם כן



(סוג של) בדיקה עצמית

הצצתי במצעים של כמה מן המפלגות לגבי כמה סוגיות שיכולות לעניין ישראלים בגרמניה. אני לא חותמת שאלו כל הסוגיות (להיפך!). במידה והופיע מצע באנגלית (או אפילו בעברית! אצל הלינקה), השתמשתי בו. בכל מקרה, כדי לקצר עניינים השתמשתי במתרגם-האוטומטי של גוגל, אם אתם ממש מתעניינים, תצטרכו לקרוא את המקור... במקרה של ה-CDU סיכמתי את עקרי הדברים כי המצע המלא במסמך שמקשה על העתקת הציטוט המלא. לא בדקתי את כל המפלגות, אלא רק את שש החברות הנוכחיות בבונדסטאג, פלוס VOLT (התכוונתי לבדוק גם את ה-Partei, כי מכירה לא מעטים שמתכוונים להצביע לה, או שהיא יצאה להם "הכי קרובה לדעות שלהם", אבל מצאתי רק ליצנות - די מצחיקה יש לציין - ללא מצע רציני, אם אתם מוצאים - תעדכנו אותי). 

  • יחס למדינת ישראל : 
    • נוצרים דמוקרטים: לישראל זכות קיום וזכות להגן על עצמה מפני טרור ואלימות. המצע מתייחס קונקרטית לתכנית האטום האיראנית (וקורא לאיראן לציית להחלטות בנושא); תומך בפתרון שתי-מדינות 
    • סוציאל דמוקרטים "ביטחונה וזכות הקיום של ישראל הם חלק מסיבת המדינה של גרמניה. גם בגלל זה יחד עם השותפים האירופאים שלנו וארה"ב תומכת ביוזמות חדשות להחייאת תהליך השלום במזרח התיכון. על בסיס הסכמי אוסלו, מטרתנו היא ותישאר דו קיום שליו של שתי מדינות ריבוניות ובת קיימא כחלק מפתרון משא ומתן. הנורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות מסוימות באזור מעודדות אותות לכך שאפשר להתקדם לקראת שלום. צעדים חד צדדיים מכל הצדדים להקשות על מאמצי השלום ויש להימנע מהם. מהצד הפלסטיני אנו דורשים לסיים את הטרור. יש צורך בהתקדמות דמוקרטית נוספת בכל הרמות בשטחים הפלסטיניים. אנו דוחים באופן גורף תוכניות לסיפוחים. זה חייב להפסיק את בניית ההתנחלויות בניגוד לחוק הבינלאומי." 
    • ירוקים: "קיומה וביטחונה של ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי עם שוויון זכויות לכל אזרחיה אינו נתון למשא ומתן. שלום וביטחון דורשים הסדר של שתי מדינות עם הקמת מדינה ריבונית, קיימא ודמוקרטית של פלסטין" 
    • לינקה: "...אחריות זו מחייבת אותנו לעמוד על זכות קיומה של ישראל. יחד עם זאת, אנו עומדים להסדר שליו של הסכסוך במזרח התיכון במסגרת פתרון שתי מדינות ובכך הכרה על פי המשפט הבינלאומי במדינה פלסטינית עצמאית ובת קיימא על בסיס החלטות האו"ם." 
    • הליברל-דמוקרטים: המצע הכי מפורט בנושא, עם התייחסות לנושא ישראל בסעיפים רבים ושונים כולל למשל תביעה לאסור על "מצעד אל-קדס"; תביעה לערוך סנקציות כלכליות נגד חברות שמחרימות את ישראל (למשל חברות תעופה ממדינות ערב); ובאופן די מפורט, הם כותבים לגבי נושא פתרון הסכסוך ומעמדה של ישראל, "אנו הדמוקרטים החופשיים מחויבים להמשיך את המעורבות הגרמנית והאירופית במזרח התיכון ולהחיות את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. יחד עם זאת, ביטחונה וזכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית נותרים לנו סימן קיום ובכך אבן הפינה של מדיניות חוץ וביטחון ליברלית. זכותה של ישראל להגן על עמה ושטחה מפני טרור אסלאמי היא דבר מובן מאליו. אנלכן אנו מודאגים מצעדים אפשריים לספח חלקים מהגדה המערבית בניגוד לחוק הבינלאומי. זה יסכן את האפשרות להגיע וליישם פתרון של שתי מדינות במשא ומתן עתידי. יחד עם זאת, המטרה הברורה חייבת להיות בניית מדינה פלסטינית עתידית על בסיס דמוקרטיה ושלטון החוק. העדר הלגיטימציה הדמוקרטית של ההנהגה הפלסטינית הנוכחית וההפרות הבוטות של זכויות האדם הן כבר מכשול לכך. כמו כן יש לבצע בדיקות סדירות ואמצעים מתאימים על מנת להבטיח שלא ניתן להשתמש בתשלומי סיוע מגרמניה ומהאיחוד האירופי לרשות הפלסטינית במישרין או בעקיפין למימון אלימות או טרור."  אגב, ישראל עולה במצע בהקשר אחר - כמופת לדיגיטליזציה שגרמניה צריכה לדעת המפלגה לעבור. 
    • אפ"ד : אין התייחסות לישראל במצע
    • וולט : אין התייחסות לישראל במצע, אבל ע"ע הערה בהקשר של אנטישמיות

  • חיים יהודיים בגרמניה / מלחמה באנטישמיות : 
    • נוצרים דמוקרטים: התייחסות קונקרטית במצע למלחמה באנטישמיות כאחד מעקרונות המפלגה. 
    • סוציאל דמוקרטים: בשלושה מקומות במצע מדגישים את המלחמה באנטישמיות כחלק מן המצע. עם זאת, אין התייחסות לחיים היהודיים בגרמניה באופן ישיר. דוגמה לציטוט: "במקביל, ננקוט בפעולה נחרצת נגד גזענות, קיצוניות ימנית, אנטישמיות, אנטי-צועניות, איסלאמופוביה, אנטי-פמיניזם, סקסיזם ועוינות LGBTIQ *. 
    • ירוקים: "חיים יהודיים פעילים בגרמניה ובאירופה לאחר החוויות הנוראות של השואה משמעו אחריות נצחית על המדינה הגרמנית ואזרחיה. תמיכה בחיים היהודיים בגרמניה והבטחת בטיחות היהודים והמוסדות היהודיים היא משימה חשובה עבור החברה שלנו. התנגדות לאנטישמיות בכל צורה שהיא היא חובה מתמשכת על המדינה החוקתית שלנו וכל האנשים בגרמניה ובאירופה. האנטישמיות היא לא רק סוג של אפליה, אלא גם דפוס של הסבר על העולם, שבו בדרך כלל מדמיינים יהודים כנחותים ומחשיבים או אפילו עליונים בו זמנית. לכן, לעתים קרובות זהו הבסיס לאידיאולוגיות קונספירציה שיש להתנגד באופן עקבי.
    • לינקה : |עבור DIE LINKE, האנטי-פאשיזם החי קשור למאבק נגד מלחמה, אנטישמיות, איסלאמופוביה, גזענות והתנשאות לאומית.| 
    • ליברל-דמוקרטים (FDP): כמו לגבי ישראל, גם לגבי נושא המאבק באנטישמיות, יש לליברל-דמוקרטים הרבה מה להגיד. בעיקרון הם בעד אימוץ מודל הגדרת האנטישמיות של IHRA (שמגדירה למשל את ה-BDS בתור אנטישמית); קוראים לערוך ב-27 בינואר (יום השואה הבינלאומי) דקת דומייה בכל רחבי גרמניה כנהוג ביום השואה הישראלי; 
    • אפ"ד אין התייחסות למלחמה באנטישמיות במצע 
    • וולט : התייחסות נרחבת למלחמה באנטישמיות תוך אימוץ מודל הגדרת האנטישמיות של IHRA (שמגדירה למשל את ה-BDS בתור אנטישמית ובאופן כללי מגדירה את שלילת זכות הקיום של מדינת ישראל בתור אנטישמיות) 

  • ביטוח רפואי: פה כמובן יהיו אצלכם עמדות שונות. עם זאת, מניסיוני, מהגרות~ים רבים הם פרילנסרים לאו דווקא רק מרצון (אלא גם בגלל קשיים להשתלב בשוק העבודה הגרמני) ומתמודדים עם המעמסה הכלכלית של ביטוח רפואי. מה העמדות השונות של המפלגות לגבי ביטוח רפואי פרטי / לפרילנסרים? 
    • נוצרים דמוקרטים : לא מתייחסים ישירות לסוגיית העצמאים-הקטנים, אך בעיקרון בעד שימור המצב הקיים של שתי מערכות בריאות (ציבורית ופרטית) 
    • סוציאל-דמוקרטים: "נציג את ביטוח האזרחים. כלומר: גישה שווה לטיפול רפואי לכולם, מימון מבוסס סולידריות ואיכות שירותים גבוהה. בריאות היא לא מצרך, ולכן האזרח חייב להיות מוקד מערכת הבריאות שלנו." 
    • ירוקים "יש לסיים את החיסרון של ספקי הביטוח הציבורי בהשוואה לספקי הביטוח הפרטיים, ולהפוך את מגמת ההפרטה. קווים מנחים פוליטיים ברורים לאיוש, איכות הטיפול והטיפול הסיעודי צריכים להבטיח שכל נותני הביטוח יפעלו באופן שווה לטובת החולים.... יש להקל על עצמאים עצמאיים להצטרף לתוכניות ביטוחי בריאות ופנסיה, ותהיה להם הזדמנות לבטח את עצמם מפני אבטלה." 
    • לינקה: "לביטוח אזרחי סולידריות לבריאות וטיפול, שאליו כל האנשים משלמים בהתאם להכנסתם ואשר במידת הצורך מכסים את כל שירותי הרפואה והסיעוד. טיפול רפואי אינו חייב להיות שאלה של ארנק אישי - אנו דוחים יחס לא שוויוני למטופלים." 
    • ליברל-דמוקרטים: "|אנו רוצים לצמצם יחס לא שוויוני ולבסוף למשל לבסס את ההפרשות לעצמאים לביטוח בריאות על פי הכנסה בפועל." 
    • אפ"ד : בעיקרון המפלגה תומכת בהפרטת שירותים ציבוריים כולל הביטוח הרפואי ופירוק הביטוח הציבורי. אין התייחסות מיוחדת למצבם של פרילנסרים 
    • וולט : אין התייחסות קונקרטית לסוגיה, אך המפלגה באופן כללי נוטה להרחבת התמיכה הסוציאלית במדינה

  • אפשרות להחזיק אזרחות כפולה: למרות שכיום ניתן להתאזרח בגרמניה ולשמור על אזרחות ישראלית (ולא רק במקרה של "זכות אבות"), עצם העמדה בנושא אזרחות כפולה עשויה לרמז על רמת הסובלנות של המפלגה לרעיון (ו/או אינדיקציה אם היא תפעל לבטל את הפריבילגיה של הישראלים במידה ויהיה לה כח בנושא) 
      • נוצרים דמוקרטים: לא מצאתי התייחסות קונקרטית, אבל אולי לא מצאתי בגלל שהמצע כאמור מוצג במסמך לא מאוד ידידותי למחפש/ת
      • סוציאל דמוקרטים: "חברת הכבוד שלנו זקוקה לחוק אזרחות מודרני. לאחר שכבר הבטחנו כי באופן עקרוני כל הילדים שנולדו בגרמניה הם גם אזרחים גרמנים בלידתם, נעגן גם את האפשרות הכללית של לאום מרובה בחוק. אנו רוצים לבטל את המכשולים הקיימים להתאזרחות ולעשות זאת, לקצר את זמן המגורים הקבוע הנוכחי משמונה שנים" 
      • ירוקים "לאום מרובה משקף את מציאות החיים של אנשים רבים. כלקח שנלקח מעוול לאומי -סוציאליסטי, לא ניתן פשוט לבטל את האזרחות ... אנשים שחיים כאן צריכים לקבל גישה מהירה לזכויות אזרחות. הדבר דורש חוק אזרחות מודרני המאפשר מספר אזרחות." 
      • לינקה "באופן עקרוני, אזרחות כפולה צריכה להיות אפשרית." 
      • ליברל-דמוקרטים: "חוק האזרחות הגרמני צריך באופן עקרוני לאפשר גם אזרחות כפולה במקרה של התאזרחות." 
      • אפ"ד : המפלגה מתנגדת. למעשה היא תומכת בשלילת האזרחות (למעורבים במעשים פליליים) 
      • וולט: באופן מפתיע לא נמצאה התייחסות קונקרטית 

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה