יום חמישי, 11 בפברואר 2021

לידה בברלין - מה שצריך לדעת

בעיקרון בגרמניה יש מספר אפשרויות ללדת 


לידה בבית חולים

אלא אם יש צורך רפואי יש רק מיילדות (לא רופא/ה), יש אפשרות ללידה ללא חומרים משככי כאבים, באמבט, בתנוחה לפי בחירתך וכו'. כלומר זאת אפשרות שקיימת בכל בתי החולים, עדיף קודם לכתוב "מסמך לידה" (ואם אפשר, בגרמנית; ואם אפשר, כתיבתו בלווי של מישהי שמבינה גרמנית ותדע להכין אותך לפרוצדורות שם) שבו את מפרטת מה את רוצה ואולי נותנת לעצמך ולצוות מילון קטן של מונחים שיסייעו לשני הצדדים . 

בכל בתי החולים יש אחרי הלידה אפשרות להתייחד עם התינוק/ת ותמיד אפשר ללון עם התינוק/ת בחדר. חדר פרטי זה רק בתשלום נוסף ובכפוף לזמינות, בד"כ 2 נשים בחדר. 

כמובן שהיתרון בבי"ח הוא שבכ"ז אם יש צורך רפואי, יש שם רופאים ובחלקם גם טיפול-נמרץ-ילודים (לא עלינו). 

בחלק מבתי החולים אפשר להביא את המיילדת שלך - אם היא בעצמה מוסמכת להיות "מיילדת מלווה" בלידה שלך. עם זאת, רק להבהרה - דולות, מיילדות מלוות וכו' הן לא "מאסט" שאם לא בוחרים בהן הלידה זוועתית. רוב היולדות לא בוחרות באפשרויות האלו - האפשרות של דולה למשל הרבה פחות נפוצה בגרמניה בגלל היחס הכללי שמכבד בחירה בלידה טבעית

שלא בעידן הקורונה, בתי חולים מקיימים ימים פתוחים (יש לשער כיום באופן מקוון), בדרך כלל פעם בשבוע, שבהם אפשר להכיר את האפשרויות במחלקה הספציפית שלך. אם זה לא מקרה חירום רפואי שמצריך פינוי, את זכאית לבחור איזה בית חולים שתרצי. 





לידה במרכז לידה 

עם מרכז הלידה אנחנו עוזבים לרגע את האפשרויות הנפוצות בארץ. בגרמנית מרכזי לידה נקראים Geburtshaus , כלומר זה ממש המונח "בית יולדות" אבל בגלל שבישראל משתמשים בזה גם למחלקת יולדות רגילה, אני מפרידה: מדובר במרכז שיש בו רק מיילדות (אין רופאים) והלידה טבעית ללא חומרים משככים ולפי התכנית שעיצבת איתם. המיילדות שם אמורות כמובן לדעת לזהות מצב שבו עדיף שהן תפניינה לבי"ח ובכל מקרה לא לוקחים לשם מקרים בסיכון. הלידה במרכז לידה היא בד"כ עם שחרור לאחר כמה שעות. 


לידה ביתית בגרמניה

האפשרות הזו זמינה אם מצאת מיילדת שתסייע (או כמובן אם את מאלו שרוצות ללדת ללא מיילדת). כמובן שגם במקרה כזה, המיילדת צריכה להיות עירנית מספיק לאפשרות שצריך להעביר את השרביט לרופאים ולפנות אותך לבית החולים. 

הביטוח הציבורי מכסה אותה רק כמחצית

אחד החסרונות (מעבר לתמחור) היא שמרבית המיילדות בגרמניה לא מעוניינות לעשות זאת, כי זה דורש מהן תשלומי ביטוח נוספים, אז אם קשה למצוא מיילדת פנויה דוברת אנגלית בברלין (בהנחה שאינך יודעת גרמנית), אז קשה מאוד-מאוד למצוא מיילדת כזו שגם עושה לידה ביתית . 


תגובה 1:

  1. תודה על הפוסט! רק משהו קטן לגבי המיילדת המלווה. יש לכל בית חולים מספר מאוד מוגבל של מיילדות שעובדות איתם ויהיו זמינות ספציפית ללידה שלך על פי בקשתך. אם רוצים כזו מיילדת שמכירה אותך אישית ותתלווה ללידה, צריך להתארגן על זה ממש אחרי הבדיקה החיובית כי כאמור, יש רק קומץ לכל בית חולים. ניתן למצוא רשימה שלהן באתרים של הבתי חולים (חפשו- Beleghebamme).

    השבמחק