יום רביעי, 8 בנובמבר 2017

אירועים בסוף השבוע של 10- 12 בנובמבר

מצעדי עששיות 

חג מרטין הקדוש לפנינו וזה אומר מצעדי עששיות בגנים ובחלק מבתי הספר היסודיים; וגם אירועי עששיות ברחבי ברלין, בייחוד שה-11 בנובמבר יוצא יום שבת. מי שכבר קראה את ההסבר מקבלת פטור מקריאת הפסקה הבאה, אבל מי שלא מבינה מאיפה זה פתאום נפל עליה: 

ביום שבת יתקיימו מצעדי "עששיות" (Lampionenumzug או Laternenumzug) בגני הילדים ברחבי העיר. העילה הרשמית להמולה היא "יום מרטין הקדוש" (Martinstag). קשריו של מרטין מטור, הלא הוא הקדוש, לעששיות כנראה מעומעמים ביותר (ואל תדאגו, הרומאים לא הרגו אותו בצורה מבחילה במיוחד באמצעות עששיות; מה שכן, הוא ניסה להתחבא בתוך לול אווזים, ואלה האחרונים עשו מספיק רעש כדי שימצאו אותו - ואכן אחד מציוני היום באופן מסורתי הוא גם אכילת Martinsgans, אווז מרטין הקדוש שמוגש יחד עם כרוב אדום ותפוח אדמה או קנודל - עונש קולקטיבי לציבור האווזים).

כמו בהרבה תרבויות ודתות - פשוט מציינים פה את העונה החשוכה של השנה. בתרבויות האיריות והסקוטיות הדליקו ב-31 באוקטובר עשישיות בתוך דלעות או לפתות והשאירו על אדן החלון מעדנים לטובת "המתים" שמבקרים (ואם זה מזכיר לכם את האלווין, אתם לא טועים); אצל האנגלים חוגגים ב-5 בנובמבר את ה-Bonfire Night, ליל גאי פוקס, כביכול לזכר מזימתם של קתולים מרושעים להפיל את המלך ג'יימס הראשון (אבל יותר בגלל שכיף להדליק מדורות ולשגר זיקוקים כשמתחיל להיות חשוך וקר). הילדים הגרמנים הקשוחים לא מתעסקים עם שטויות כמו מדורות וממתקים אלא מתהלכים עם עשישיות קטנות ברחובות העיר, בתהלוכות שיוצאות מגני הילדים או מכנסיות.


איך מכינים עשישית?

הדרך הפשוטה ביותר עוברת דרך DM, TEDI, אלדי ודומיהם. הם מוכרים גם את המקל עם הפנס הקטן שמתקלקל אחרי חצי שעה של הליכה; וגם את העשישית עצמה.

אבל הורים יצירתיים יותר יכולים להכין בעצמם. קיימות מספר דרכים פשוטות יחסית:
א. לנפח בלון, ולצפות אותו עד החצי בערך בניירות צבעוניים (עם מים).
ב. כשהיצירה מתייבשת, להוציא את הבלון
ג. לחורר בזהירות שני חורים ולהשחיל דרכם חוט ברזל שעליו יתלה המקל של הנורה

אפשרות אחרת, עם חירור וקישוט של בקבוק שתייה ריק, ראיתי לפני כמה שנים בגן (את המצעד לא עורכים דווקא ביום מרטין הקדוש, הסממנים הדתיים מן הסתם כבר לגמרי נמחקו בברלין החילונית):


ועוד רעיון אחרון ודי, שבכנות אין לי מושג איך ההורים היצירתיים הכינו אותו, אבל הוא חמוד מאוד (ויש בתחתיתו נר, כמו פעם - גם זאת אפשרות. אני קצת מפחדת להתעסק עם אש):


ובסוף המצעד, זוללים ליד האש:




ואחרי כל התמונות: איפה נצעד?


מצעדים לחג העשישיות יתקיימו ; ביום שבת בין היתר


מצעד עששיות במוזיאון דיפל


  • עוד ב-16:30, בחוות הילדים ב-Lübars שבצפון ברלין (פרטים)
  • מצעדים דתיים יוצאים מכמעט כל כנסייה בסביבת הבית שלכם. בפרנצלאוור ברג יוציאו שתי כנסיות מצעד שיצא משלושה מוקדים: ב-16:30 מן המנזר העירוני (Schönhauser Allee 161), ב-17:00 מכנסיית אליאס ( Göhrener Str. 11) ובשעה 17:30 גם ממקום "חילוני", החווה העירונית מוריץ-הוף (Schwedter Str. 90). כולם יפגשו למסיבת אורות באיצטדיון פרידריך-לודוויג-יאהן. 
  • מן ה-UFA Fabrik בטמפלהוף יוצא מצעד ב-17:17 בדיוק... (פרטים)
  • תהלוכה פוליטית נגד הג'נטריפיקציה של השכונה, יוצאת מ-Bizim Kiez ביום חמישי (16 בנובמבר) 

זאת ועוד


  • ירידים : זהו, התחילה תקופת פרה-חג המולד, עם השוק הראשון שהוא לא שוק חג המולד (כי הרי אסור לשוקי חג המולד להיפתח כל כך מוקדם), אלא "עולם החורף", סוג של קריצה אבל בדיוק אותו דבר: מתקני ספורט חורף, דוכני אוכל וכו' . הכניסה חופשית, עד 31 בדצמבר, בפוטסדמר פלאץ. 




  • בהמשך השבוע: ביום חמישי הבא (16 בנובמבר) נפתחים גני חג המולד הנפלאים של הגנים הבוטניים


  • מוזיקה: 
    • בכל יום שבת בשעה 12:00 - מופע של אורגן הוורליצר במוזיאון לכלי נגינה 
    • "פטר והזאב" בגרמנית וב... יידיש. במסגרת פסטיבל התרבות היהודית יוכלו הילדים שלכם להינות מן הקונצרט הזה. ראשון, 14:30, בית הקהילה היהודית ב-Fasanenstr. 78 


    • מוזיאונים וארמונות:
      • בכל יום שבת, סדנאות לילדים (14:30, 15:15 ו-16:00) במוזיאון הטכני ; ובכל יום ראשון, סיור מודרך לכל המשפחה (בגרמנית), 11:00 או 14:00 

    • אוכל ושווקים: 
      • ב-Station Berlin יתקיים בשבת/ראשון ה-Heldenmarkt, שוק למוצרים ברי-קימא ולצידו שוק טבעוני. הכניסה בתשלום (ליד תחנת Gleisdreieck והמוזיאון הטכני)  

    הלדן-מארקט

      • בראנצ' יום ראשון למשפחות עם מוזיקה וג'חנון, בפרנצלאוור ברג ביום ראשון (פרטים)
      • וכמובן, שוק אוכל רחוב בקולטורבראווריי (ראשון), ושווקי פשפשים לרוב בכל רחבי העיר (שבת/ראשון) 



    בשבוע הקרוב



    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה