יום רביעי, 2 באפריל 2014

מציאת מקום בגן ילדים בברלין

בברלין ובגרמניה בכלל קיימת מצוקת מקומות בגני ילדים. בחלק מן השכונות המצוקה הזו כמעט בכלל לא מורגשת, בחלקן, בעיקר אלו עתירות הילדים והאמהות העובדות, כדאי לחשוב על גן כמה שיותר זמן מראש, ולנסות להירשם בכמה רשימות המתנה ככל האפשר. 

ברשימה הכללית על גני הילדים בברלין כתבתי על דרכים לחפש ולמצוא מקום פנוי בגן ילדים בברלין. מאז שמתי לב, שהנושא הזה הוא אחד הבוערים  ושאולי עדיף מאמר נפרד בנושא. 


 גן הילדים Drachenhöhe בברלין (עוד תמונות יפות במקור)

מתי יש מקומות פנויים 

שנת הלימודים בגנים בד"כ מתחילה באוגוסט (אז עוזבים ה"גדולים" את הגן לטובת בית הספר), אבל ניתן למצוא מקומות פנויים בגנים גם באמצע השנה, אם כי זה כמובן יותר קשה.

בירוקרטיות 

יש ליצור מכל מקום קשר עם הגן לטובת הרשמה מוקדם ככל האפשר – בגנים מאוד מבוקשים (או בשכונות עתירות ילדים כמו פרנצלאוור ברג), יש לבקש שריון מקום עוד לפני קבלת האישור מן העירייה. לגבי האישור מן העירייה, שנקרא Kitaschein בלשון מקוצרת, כדאי לחזור לכתבה הראשית בנושא גני ילדים בברלין

החלטה על סוג הגן 

סוג הגן תלוי בהעדפות שלכם – קיימים בברלין גנים עם פילוסופיה חינוכית מסוימת (מונטסורי, פרובל; Waldkita -  - גן ילדים שסדר היום שלו מתנהל כמעט אך ורק ביער); גנים דו-לשוניים; גנים שמשייכים לקבוצות דתיות – כולל חמישה גני ילדים שקשורים לארגונים יהודיים; וכמובן – מעל לכל – צריכה להיות כימיה עם הצוות החינוכי, וקלות הגעה לגן ובחזרה מן הבית/עבודה שלכם. 

בכל גני הילדים שבהם ילדינו היו רשומים בברלין, נשאלנו כמעט אוטומטית אם יש דברים שהילדים שלנו לא מורשים לאכול, כולל חזיר. בכמה מן הגנים הגננת התעניינה במילים בסיסיות בעברית, או בשילוב מנהגים ישראליים/יהודיים בתוך הסדר החינוכי הכללי בגן. למען האמת, הגננת שכלל לא התעניינה בנושא התבררה לאחר מכן גם כגננת גרועה (מבחינתנו לפחות), כך שגם אם השאלה על שילוב מנהגים ישראלים/יהודיים היא שאלה מנומסת ותו לא (וסדר היום החינוכי לא באמת יאפשר שילוב מנהגים שאינם מעוגנים בתכנית הלימודים), היא מביעה הצהרת כוונות מסוימת מצידה של הגננת. 



ילדי Waldkita (גן ילדים ביער)



התכל'ס, איך למצוא מקום פנוי 

איך מוצאים מקום פנוי? ראשית, העירייה מפרסמת מקומות פנויים, אבל מניסיוני, הרשימה שלהם לאו דווקא מתעדכנת במהירות ותמיד עדיף לנסות לבד.

אפשר ראשית לפנות לגנים שהומלצו לכם על ידי אחרים, או שאיתרתם כמתאימים בגלל המיקום או השיטה החינוכית.

במקרים יותר דחופים, תוכלו לנקוט בשיטה שאנחנו נקטנו כשנאלצנו לחפש בדחיפות גן לבת שלנו: חיפשנו באתרים שבו מפורטים (כמעט) כל הגנים לפי רדיוס מן הבית שלנו, שלחנו אימייל לכל גן שנראה מתאים (החרוצים גם יתקשרו), לשאול אם יש מקומות פנויים – ואם היו, הלכנו לבקר ולהתרשם מן המקום. יחסית לדחיפות שבה נאלצנו לחפש גן ילדים (בגלל בעייה בריאותית), השיטה עבדה פלאים.כמובן, שזה תלוי גם ביכולת שלכם להתגמש מבחינת מיקום/שיטה חינוכית וכו'. קיימים גם כמה אתרים שמפרסמים מקומות פנויים בגנים; וכאמור – ככל שתתחילו לחפש מקום מוקדם ככל האפשר, תוכלו לקבל מקום בגן המועדף עליכם.


גן הילדים Tuka Tuka Land בברלין (מקור ועוד תמונות יפות)



קישורים חשובים 

אתרים שמפרסמים מקומות פנויים בגנים: 

קיטה-ברלין 
http://www.kita-berlin.de/index.php?article_id=30

DAKS - לוח מודעות של מקומות פנויים 
http://www.daks-berlin.de/marktplatz/platzboerse/index.html 

"שוק" מקומות פנויים 
http://www.kitanetz.de/boerse/platz/kita-pl.htm 

רשימת כל גני הילדים בברלין באתר KITA - 
http://www.kita.de/kitas/berlin 

חיפוש באותו אתר לפי מרחק מכתובת (בית/עבודה) ועם אלמנטים נוספים (שיטה חינוכית, וכו') 
http://www.kita.de/kitas/umkreissuche 

רשימת כל גני הילדים בברלין באתר העירייה - אם תזינו כתובת תוכלו לחפש גני ילדים ברדיוס מן הבית שלכם
http://www.berlin.de/sen/bwf/meine_fragen/wo_finde_ich/schule_kita/anwendung/  

עוד פירוט של הסנאט, לפי סוגים, גילאים ואלמנטים אחרים
http://www.berlin.de/sen/familie/kindertagesbetreuung/kita_verzeichnis/anwendung/ 



בוקר אור צוהל הרחוב, לאן, לאן - לגן! 


הצילו, גם אחרי כל החיפושים, לא מצאתי! 

כולם מוצאים בסוף. לפעמים קצת יותר קשה, לא להרים ידיים. 

בחלק מן העיריות (למשל בעירייה שלי, פאנקו), יש פקיד/ה ב-Jugendamt שכל תפקידה לנסות לסייע במציאת מקום פנוי. האימייל של הבחורה מפאנקו, למשל הוא: cornelia.steinert AT ba-pankow.verwalt-berlin.de, בדקו מול ה-Jugendamt שלכם מי יכול לעזור לכם. 

המדינה מחויבת לעזור לכל ילד מעל גיל 3 שרוצה לבקר בגן (אם כי היא לא מחויבת לסייע לכם למצוא גם שנמצא במרחק של שתי דקות מן הבית). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה