יום שלישי, 13 באוקטובר 2015

פעילויות סתיו עם ילדים בברלין

סתיו ומתחיל להיות קריר. הקור חודר לעצמות ואתם בוודאי תוהים איך ממשיכים ככה הלאה, בעיקר אם אתם רק מבקרים בברלין או שזו השנה הראשונה שלכם (מה אני משקרת, גם אני מופתעת כל פעם מן הקור מחדש).

אז לאן הולכים עם ילדים או פעוטות בסתיו?

1. עפיפונים

הסתיו הוא עונת העפיפונים. אפשר להכין עפיפונים לבד (עברית) ואפשר לקנות . באותה הזדמנות שאתם נתקפים בקדחת יצירה, שקלו להכין גם עשישית, שהילד שלכם יזדקק לה בגן (לקראת מצעדי העשישיות של ה-Laternenfest

איפה להעיף את העפיפונים? איפה לא! המקום הטוב ביותר הוא אולי פארק טמפלהוף (Tempelhofer Feld), אבל גם בגרליצר פארק, ב-Freizeitpark Lübars , טויפלסברג, טירגארטן ואפילו סתם הפארק ליד הבית שלכם, בתנאי שיש בו שטח בלי עצים.




2. עלים, בלוטים וערמונים 

לפני הכל: הערמונים שגדלים ברחבי ברלין ברובם אינם למאכל, אלא אתם סוסים (שמדברים עברית). יש מדי פעם עצי ערמון (או עצי אגוזים אחרים) למאכל בברלין, וזאת למעשה העונה שלהם, כך שאם אתם חובבי לקט, תוכלו לשוטט בעקבות מפות Mundraub (או אמצעים אחרים שפירטתי בכתבה שפירסמתי ב"שפיץ") ולקטוף לכם (זוהי גם עונת הפטריות וניתן לצאת לסיורים מיוחדים להכרת פטריות מאכל). 

הילדים יהנו מאוד להסתובב בכל מקום שבו יש שלכת יפה ולמצוא עלים מרובי צבעים, ולחזור הביתה עם שלל ערמונים לעבודות מלאכה ולבניית בובות ואנשים קטנים מהם. 

עלים אדומים! וצהובים! שלכת בברלין

3. מוזיאונים לילדים: מוזיאון הטבע

מוזיאון הטבע של ברלין מהווה אתר מעולה לבקר עם ילדים בכל הגילאים, ולא רק בגלל תצוגת הדינוזאורים המרשימה. מידע מלא על ביקור במוזיאון הטבע תוכלו לראות בכתבה שלי על מוזיאון הטבע של ברלין. 
תצוגת ציפורים במוזיאון הטבע (יצירה שלי...)


Invalidenstraße 43, 10115 Berlin
הגעה: U6 עד Naturkundemuseum (או M5); גם תחנת ה-S ב-Nordbahnhof לא מאוד רחוקה. 

עוד מוזיאונים שמתאימים לילדים בברלין: 

  • מוזיאון Mach Mit (מוזיאון לילדים) 
  • מוזיאון Alice בתוך מתחם FEZ (מוזיאון לילדים) 
  • מוזיאון מדאם טוסו (לילדים מבוגרים יותר בעיקר) 
  • מוזיאון הטכנולוגיה ובמיוחד מרכז המדע "ספקטרום" שמיועד להתנסות 
  • מוזיאון כלי הנגינה 
  • מוזיאון לבירינט (מוזיאון לילדים) 

4. מרכזי פעילות בתוך בניינים: טומיס טובה-וולט

יש בברלין מספר חללי פעילות לילדים בתוך בניינים. חלקם קטנים ולמעשה מהווים משחקיה שכונתית (חלקם אגב חינמיים ומופעלים על ידי Familienzentrum או ה-Stadtmission). חלקם ענקיים ומהווים למעשה ג'ימבורי משודרג ביותר. טומיס טובה-וולט (Tommys Tobewelt) הוא אחד הבולטים שבהם. בהאנגר ענק ניתן למצוא משחקים לקטנטנים ביותר לצד מתקנים כמו טרמפולינות, מסלול מכשולים, מכוניות ועוד. בצד יש בית קפה (סביר) ואם מזג האוויר איכשהו נורמלי, אז יש גם מתקנים בגינה. לא שאנחנו אי פעם מגיעים עד לשם: יש יותר מדי מה לעשות בפנים. 


טומי טובה-וולט - לגדולים ולקטנים

משחקיות בולטות נוספות: 
  • Jack Fun World (טגל) 
  • BimBam (זימנסשטאט) 
  • משחקיות בתוך בניינים בחינם, למשל של ה-Stadtmission או בכנסיית ZOAR ב-Cantianstr 9 10437 Berlin 

5. מרכזי פעילות בתוך בניינים: לגולנד דיסקברי סנטר

למרות שלגולנד בקלות הייתה יכולה להיחשב לחלק מן הקטגוריה הקודמת, המקום הזה בהחלט מצדיק המלצה משלו - עם המתקנים שלו, הקולנוע המיוחד ועוד חוויות חד-פעמיות. 

מידע נוסף על הלגולנד של ברלין בכתבה הבאה. 

הדרקון של לגולנד (צילום יח"צ רשמי של Legoland Discovery Centre Berlin) 

Legoland Discovery Centre
Potsdamer Straße 4, 10785 Berlin (בסוני סנטר)
הגעה: U2 , S1, S2, S25 עד תחנת Potsdamer Platz או אוטובוסים 200 , M85 , M48 - עד Varian-Fry-Str
אתר אינטרנט: http://www.legolanddiscoverycentre.de/berlin/en/
שעות/ימי פתיחה: פתוח כל יום חוץ מן ה-24 בדצמבר (ערב חג המולד) מ-10:00 עד 19:00 (הכנסה אחרונה ב-17:00)

6 לראות דגים: האקווריום של גן החיות ; וה-SeaLife 

בברלין אין אקווריום אחד, כי למה ללכת על קטן כשאפשר שיהיו בעיר שני אקווריומים מרכזיים, גדולים ויפים, שיכולים למלא לכם יום מלא בבעלי חיים בלי להוציא את האף מתוך בניין. פרטים על שניהם תוכלו למצוא בכתבות הרלוונטיות: 

7 ה-FEZ

נכון שהזכרתי את ה-FEZ בהקשר של מוזיאונים לילדים, קודם. אפשר גם להזכיר את ה-FEZ בהקשר של משחקיות ענק, או בריכות שחייה, או מרכזי הפעלה, או מקומות שבהם יש תיאטרון לילדים. יש דברים שאין ב-FEZ? מקום מופלא! ה-FEZ זה ראשי תיבות של Freizeit und Erholungszentrum, וה-FEZ הוקם כמרכז פעילות לילדים עוד בתקופת גרמניה המזרחית. מסביבו יש יער גדול, שבתוכו נוסעת רכבת קטנה שמופעלת על ידי ילדים (גדולים יותר), ובתוך הבניינים כאמור בין היתר מוזיאון לילדים, תחנת חלל, תיאטרון, מרכז הפעלות, בריכת שחייה ועוד. 

כתובת: FEZ ברלין, Straße zum FEZ 2, 12459 Berlin תחבורה: חשמלית (27, 63 או 67) עד Freizeit- und Erholungszentrum או רכבת S3 עד Wuhlheide 

FEZ, מבט מבפנים (צילום יח"צ)


8 דלעות

הסתיו הוא לא רק עונת הערמונים והעלים היפים (ר' למעלה) אלא גם עונת הדלעת. מגוון מרכזי הפעלה בטבע - בתי ספר שדה (Waldschulen), מרכז ההפעלה בגני בריץ (Britzer Garten) או ב-Oekowerk בגרונוואלד - עורכים במהלך הסתיו הפעלות שבהם גם אתם תוכלו לצאת הביתה עם דלעת מחורצת לרגל החגים (האלווין כמובן). עקבו אחרי הפעילויות השבועיות בבלוג. 


9 קפה למבוגרים וארגז חול בתוך בניין: קינדרקאפה

יש מספר בתי קפה בברלין שמספקים פינת משחקים לילדים ומהווים למעשה יעד מעולה להורים שרוצים רק קצת להתחמם ולהירגע בזמן שהפעוט משחק לו. בתי קפה כאלה קיימים בכל רחבי ברלין, ב-Kiezkind שב-Helmholtzplatz הגדילו עשות ויש אפילו ארגז חול בתוך הבניין.

לרשימה מלאה של קינדרקפה בברלין


10 החלקה על הקרח (ועוד סוגי ספורט)

אנרגיות אפשר להוציא גם באמצעות ספורט. בריכות השחייה, כולל מספר בריכות שחייה "חווייתיות" (כלומר: עם מגלשות לילדים וכו') נפתחות בסתיו. לצידן, נפתחים גם אולמות ההחלקה על הקרח. כל השנה ניתן למצוא אולמות לטיפוס על קירות (כמובן לילדים מגיל 6-7 ומעלה) ואפילו אולם חבלים מקורה יש בברלין. ואי אפשר לשכוח את הסקייט-האלה
  • בולדרינג וטיפוס על קירות: ב-RAW , ב-Mount Mitte, ועוד
  • החלקה על הקרח: וילמרסדורף, וודינג, הוהנשונהאוזן ועוד
  • פארק חבלים: בהלרסדורף
  • בריכות: BBB

2 תגובות: