יום שני, 28 באוגוסט 2017

ברלימאמא בדרכים - שטראלזונד עם ילדים

למה שטרלזונד

העיר שטראלזונד (Stralsund) כמעט לא מוכרת למבקרים ישראליים. מדובר בעיר נמל בקצה הצפון-מזרחי של גרמניה, קצת לפני האי הפופולרי ריגן (Rügen) , במרחק נסיעה קלה ברכבת מברלין (או כמובן נסיעה עם רכב). העיר העתיקה של שטרלזונד נחשבת לאתר מורשת עולמית, בזכות הבנייה שהשתמרה בה, אבל הסיבה העיקרית לבקר בעיר כמשפחה (כחלק מחופשה בריגן או כיעד בפני עצמו) היא דווקא בנייה מאוד חדשה (ר' בהמשך), ה"אוצאנום" (Ozeaneum). 






איך מגיעים לשטרלזונד

שטראלזונד נמצאת על חוף הים הבלטי בגרמניה, כ-260 ק"מ צפונית לברלין. ניתן להגיע אליה עם רכב או רכבת מברלין, מהמבורג או מאזור רוסטוק (נמל ווארנמינדה) והיא אכן יעד אהוב על המגיעים לנמל רוסטוק .

שטראלזונד בקיץ 

שטראלזונד היא פתח לחופשה באי ריגן Rügen, שכולל הרבה מאוד אטרקציות לילדים ומספר פארקי שעשועים. בקיץ יוצאות גם הפלגות משטראלזונד ליעדים שונים באיי הים הבלטי, כולל האי הידנזה (Hiddensee), המפורסם במושבת האמנים שלו ובעובדה שהוא אי ללא רכב. 

העיר העתיקה של שטראלזונד נחשבת לאתר מורשת עולמית והיא מאגר נאה של בניינים וסמטאות שנעים להסתובב בהם. 


מדוזות באוצאנום

שטרלזונד בחורף ובמזג אוויר פחות נוח 

למרות ששטראלזונד נמצאת על חוף ים וכביכול אידאלית לביקור בקיץ, גם בחורף (או אם יורד מבול, מה שלא נדיר גם בקיץ) ניתן למצוא בה הרבה דברים לעשות. 

המקום החשוב ביותר, ש"חובה" לבקר בו אם נמצאים בשטראלזונד, זה ה"אוצאנום", Ozeaneum. האוצאנום הוא מרכז לחקר ימות ואוקיינוסים, שכולל תצוגה מרהיבה של חיי הים. גם המבנה ישמח את חובבי האדריכלות והמקום עצמו מספק מדריך אודיו לילדים וניתן ב"קלות" להיעלם שם במשך יום שלם. יש כמובן סיורים מודרכים ומועדי האכלה, כך שמומלץ לתכנן את הביקור באתר

פתוח בכל יום , Hafenstraße 11, 18439 Stralsund 

האח הגדול והרציני יותר של האוצאנום נקרא "מוזיאון הים", (Meeresmuseum) והוא מציג , בחלקו הגדול, את הצד היותר "אנושי" של חיי הים: ספינות, כלכלה ימית, וכן, גם ציד או דייג. יש שם עם זאת גם מספר תצוגות בולטות, שהמושכת במיוחד בהן מכילה צבי ים ומים מסוגים שונים. יש כרטיס קומבינציה יחד עם האוצאנום (שלא חייבים להשתמש בו באותו יום) ולכן, אם אתם חושבים ללכת לשניהם, מומלץ לרכוש מראש את הכרטיס המשולב. גם פה יש זמני האכלה (בייחוד של הצבים) שכדאי לעקוב אחריהם, וגם מדריך אודיו ופעילויות לילדים. 

פתוח בכל יום, Katharinenberg 14-20, 18439 Stralsund 


מוזיאון הים ממוקם בתוך בניין ששימש מנזר בימי הביניים וגם זה מעניין מבחינת האדריכלות הפנימית


יש בשטראלזונד גם פארק מים מקורה בשם האנזה-דום. ההאנזה דום, שפתוחה בכל השנה, כוללת מגלשות שונות (וגם מתקני ספא ובריכת שחייה "רגילה"). הכניסה כמובן בתשלום, לא מטורף. אגב, יש מלון צמוד למי שמתכוון לבלות שם חלק גדול מן החופשה

Hansedom
Grünhufer Bogen 18 - 20, 18437 Kramerhof
פתוח כל יום, 9:30 - 21:00 או 22:00 
מחירים החל מ-12 אירו למבוגר בודד, אבל יש גם מחירי משפחות 

האנזה דום, מתוך האתר


שטרלזונד היהודית 

כן, אי אפשר בלי הנקודה היהודית, אני בשטרלזונד (או בכל סיור שאני עורכת) גם בגלל העניין שלי  בהיסטוריה יהודית גרמנית. אחרי הכל, אני מדריכה בנושא ברלין היהודית. 

בשטרלזונד הייתה נוכחות יהודית לכל הפחות למן המאה ה-13. הקהילה היהודית גורשה במאה ה-15 , אבל ב-1757 התיר מלך שוודיה את ההתיישבות היהודית בעיירה. הקהילה מעולם לא הייתה ענקית, אבל הייתה לה חשיבות. במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, הוקמו בעיר שתיים מרשתות בתי הכלבו שיהפכו לשם בית בכל גרמניה: "וורטהיים" ו"טיטץ" (מאוחר יותר "קאופהוף", כמו גלרייה קאופהוף), שתיהן הוקמו על ידי יהודים. הקהילה מעולם לא הגיעה לגדולה של הקהילות בערים גדולות כמו ברלין או המבורג, או אפילו הקהילה של הרב קרליבך בליבק. ב-1933 היו בשטראלזונד פחות מ-150 יהודים. מרביתם נמלטו מפני הנאצים וב-1943 גורשו הנותרים (כ-30 יהודים) למחנות ההשמדה. לאחר השואה שרדו ושבו לעיר רק שני יהודים מתוך הקהילה היהודית של שטרלזונד. 

גם כיום אין קהילה יהודית בשטרלזונד ואין בה בית כנסת פעיל. הקהילות היהודיות הפעילות הקרובות ביותר נמצאות בברלין או ברוסטוק. 


בית העלמין היהודי, אגב, נעול רוב הזמן.
המפתחות נמצאים בלשכת המידע לתייר


מבחינת הנצחה, בעיר העתיקה ישנן הרבה מאוד "אבני נגף" (שטולפרשטיינה) , ומומלץ גם להיכנס לבניין של בית הכלבו וורטהיים ולראות את ההדר שלו. יד הנצחה לקהילה היהודית קיימת במקום שבו עמד בית הכנסת בעיר העתיקה וכן בחצר מנזר היהוהניטים. בית העלמין היהודי של העיירה מסומן בחלק מן המפות (כולל אצל גוגל), משום מה, כנמצא ב-Hühnerberg. בעוד ששם עמד בית עלמין יהודי בימי הביניים, אין לו זכר. בית העלמין ה"אמיתי" שצאצאי יהודי שטרלזונד בוודאי מחפשים אחריו, נמצא ממול למבשלת Stoertebecker ב-Greifswalder Chaussee . מכיוון שאתרי הנצחה יהודיים באזורים כאלה סבלו כבר כמה פעמים למרבה הצער מוונדליזם, אני תוהה אם ההסתרה והבלבול מכוון . אגב, הבירה של שטרטבקר בהחלט מהווה תירוץ מושלם לגרור גם את אלה שפחות מתעניינים בהיסטוריה יהודית, לפינה הנידחת הזו .. 



מפה: מיקומו האמיתי של בית העלמין היהודי של שטרלזונד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה