יום שני, 17 ביולי 2017

מארקטהאלה 9 – שוק אוכל מקורה ומסקרן

בברלין הוקמו לפני למעלה ממאה שנה מספר אולמות שוק. אולמות השוק המקורים נועדו להיות ה"סופרמרקט" של אותה תקופה: לספק צרכי שוק במקום מרוכז, ללא תלות בתנאי מזג האוויר והחורף הברלינאי הקשה. 

רוב אולמות השוק נחרבו במלחמת העולם השנייה, ובינתיים התפתחו בעיר מערכות כלכליות נפרדות ומרכולים מודרניים. אבל בשנים האחרונות, כמה מאולמות השוק זוכים לעדנה שנייה, והמרכזי שבהם - שוק האוכל "מרקטהאלה IX" . הוא נקרא "אולם השוק תשע" מסיבה מאוד משעממת: מכיוון שהיו עוד מספר אולמות שוק אחרים והוא התשיעי שבהם . 




אחרי מלחמת העולם השנייה ולאחר ששופץ ראשונית, עמדו במארקטהאלה IX במשך שנים סופרמרקטים רגילים ולא היה ניצול אמיתי של חלל השוק ההיסטורי. כל זה השתנה בשנת 2009, כשקמה קבוצה של פעילים שרצו לרכוש את אולם השוק הישן ולהחיות את תרבות השוק. ב-2012 הם הצליחו לפתוח מחדש את אולם השוק בתור שוק מקורה, אבל מסוג חדש, שמייצג את תנועת ה-Slow Food: דוכני האוכל השונים לא מוכרים "סתם" מוצרי מזון, אלא חומרי גלם (פירות וירקות, גבינות, בשרים וכדומה) ממיקור אזורי ; או מוצרים אורגניים ; או מוצרים שיוצרו בעבודת יד, בשיטות מסורתיות ובקיצור, ללא התערבות שיטות של תעשיית המזון הגדולה. 

השוק מתפקד כשוק די מנומנם (אם כי מענין) בחלק מן הימים בשבוע, עם מספר דוכנים קבועים שמוכרים בו בכל יום. אבל קיימים מספר ימים שבהם השוק פשוט הומה ושוקק : 


  • בכל יום חמישי בשעות אחה"צ המאוחרות מתקיים באולם השוק "שוק אוכל רחוב" שכולל המוני יצרנים מקומיים, חלקם קטנים 
  • בכל יום שישי ושבת יש שוק אוכל של יצרנים אזוריים 
  • פעם-פעמיים בחודש מתקיימים שם אירועי אוכל בימי ראשון, כולל ה-"נאשמארקט" (שוק נשנושים, לממתקים ושאר משובבי לב) ו"שוק ארוחות הבוקר", שמלווה בדיג'יי 
  • לילדים השוק מציע גם סדנאות בישול מדי פעם 

מארקטהאלה IX (מארקטהאלה נוין, אולם שוק מספר 9), Markthalle IX 
Eisenbahnstraße 42/43, 10997 Berlin
תחנת הרכבת הקרובה ביותר: Goerlitzer Bahnhof 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה